woensdag 18 juli 2018

Nivalis kapmouwtjes: hoe doe je dat?

Ik kom regelmatig langs bij de Sofilantjes Sew & Show group op Facebook.
Iedere zomer doen soortgelijke posts de ronde. Ze zijn dikwijls vergezeld van "moet het zo?"-foto's. Het zijn variaties op deze hulpkreet:

Nivalis hulp gevraagd!
De kapmouwtjes passen niet?
Hoe kan dit in elkaar?
HELP!

Behulpzame naaisters in de groep proberen het steevast uit te leggen en maken daarbij zelfs tekeningetjes. Maar we hebben niet altijd een onafgewerkte Nivalis in de buurt. Dus toen ik 2 Nivalissen met kapmouwtjes naaide voor een blogtour, maakte ik wat fotootjes.
Zo draag ik mijn kapmouwen-steentje bij voor een betere wereld ;-)


DISCLAIMER: De foto's tonen enkel hoe je de mouwtjes aan het jurkje krijgt. Je hebt nog steeds het patroon en de instructies nodig voor de rest van het jurkje.


De foto's zijn genomen op het moment dat de schoudernaad gestikt is. Voor- en rugpand hangen bij de schouders al aan elkaar. De zijnaden zijn nog open. Je volgt dus de patrooninstructies tot daar.

De kapmouw en het armsgat zijn op elkaar gelegd met de goede kanten op elkaar. De grote bult in het patroondeel van de kapmouw is de bovenkant. De inkepingen zitten aan de onderkant.

Sofilantjes patronen hebben een inbegrepen naadwaarde. De zoom is ook volgens de regels van de kunst bijgetekend. D.w.z. dat je de onderkant van het stuk dat je wil zomen netjes spiegelt.

Zo ontstaat dat gekke vleugeltje. "Vleugeltje" is niet bepaald standaardjargon. Op de foto kan je zien wat ik daarmee bedoel ;-)

Als je leerde naaien met patronen zonder naadwaarde, ziet dat er heel gek uit. Maar eigenlijk tekende je dan de zoom zelf bij op de stof.

Als je het omzomen van de mouw simpeler wil maken, raad ik je aan om vooraf de plooi van de zoom in de stof te strijken. Gewoon de onderkant van de kapmouw 2 cm omplooien (slechte kanten op elkaar) en het strijkijzer er eens flink op duwen. Je zal straks blij zijn dat je die 2 cm mooi hebt afgemeten toen het mouwtje nog plat kon liggen ;-)

1. Speld het kapmouwtje in het armsgat (goede kanten op elkaar).


Het armsgat en de bolling van de mouw lijken op het eerste zicht niet echt in elkaar te passen.
"Toch moeten deze 2 patroondelen aan elkaar en dat gaat nog lukken ook." *
Dank u voor die gevleugelde uitspraak, Mme Zsazsa.
*U vindt deze wijze woorden van Mme. Zsazsa op p. 51 van "Allemaal Rokjes".

Begin met het midden van de mouw op de schoudernaad te spelden. Speld dan de 2 uiteinden op de zijnaad. Daarna verdeel je de stof netjes door telkens midden tussen 2 speldjes een nieuw speldje te plaatsen. Je gaat zo lang door als je wil. Ik heb op de foto een beetje overdreven. Ik doe dat altijd bij mouwen omdat ik echt niet graag lostorn om een vals plooitje weg te werken.

2. Stik het kapmouwtje vast met je favoriete rekkende steek.



Deze naad zal wat stress te verwerken krijgen, dus strijken die handel! Naden worden echt sterker van een wolkje stoom.

Zie je hoe het rechte stukje van 1 cm aan de zijkant van het kapmouwtje verdween in de naad? Dat was dus enkel de naadwaarde en zie je later niet meer.

Als je lockt, is de naadwaarde al netjes bijgeknipt. Gebruik je zoals ik een naaimachine, dan kan je dat zelf bijknippen zo ver als je wil.

Als het niet stoort, knip ik niet bij.






Dit is hoe het er nu uitziet als je de mouw naar de goede kant draait.

Het begint er al als een mouw uit te zien, niet?

Maar die vleugeltjes hangen daar nog steeds te flapperen?

Dat geeft niet.
Komt straks allemaal in orde ...






Hoe gaan die vleugeltjes dan verdwijnen?

We gaan ze met de zoom naar binnen plooien. 
Ik toon hier even hoe het er dan zal uitzien. Maar volgens de beschrijving wacht je nog even met dat effectief vast te stikken.

De volgorde van de beschrijving (eerst de zijnaad sluiten en daarna pas zomen) geeft een mooier resultaat. Maar ben je gewend om het in de omgekeerde volgorde te doen? Ga dan vooral je gang. Het jurkje zal niet uit elkaar vallen ;-)



3. Sluit de zijnaad.

Speld het voor- en rugpand aan elkaar met de goede kanten aan elkaar en stik.
De mouw wordt in dezelfde beweging gesloten. Stik op de rode lijn (dat komt grofweg overeen met de naadwaarde van 1 cm). Je stikt uiteraard nog steeds met een rekkende steek.



Niemand vindt een dikke bult onder zijn oksel leuk, dus proberen we dat te beperken. Ik knip een klein V-tje tot net voor de naad (groen op de foto bij het tweede speldje) en dan strijk ik de naad open. 
Je kan de naadwaarde nog wat bijknippen. Dat is zeker aan de raden ter hoogte van het 3e speldje. Daar zitten immers 6 lagen op elkaar als je niet eerder naadwaarde hebt bijgeknipt. Let goed op dat je  de naad niet doorknipt. 

4. Vouw de zoom naar binnen en stik vast. 

Ik ben vergeten om van de laatste stap nog foto's te nemen. Maar het lukt je ongetwijfeld wel om de zoom naar binnen te vouwen en te stikken. Je hebt de vouw immers al in gestreken. 
Ik stik meestal vast met een tweelingnaald. Ik schreef vorig jaar een blogberichtje over tweelingnaalden en alternatieve decoratieve steken. Ga gerust eens kijken.

Het afgewerkte jurkje krijg je volgende week te zien in de Let's Sti(c)k Together blogtour. Als je op de hoogte wil blijven van nieuwe berichten kan je de volgknopjes bovenaan rechts gebruiken.

Als er iets niet duidelijk is, hoor ik het graag!
Laat dan een berichtje achter in de reacties. Je mag uiteraard ook op facebook langskomen.
(Reacties op de blog moeten goedgekeurd worden om leningen en andere spam te vermijden.)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten