woensdag 20 maart 2019

Een sprankelend cadeauzakje

Tijdens de krokusvakantie vulde ik een formulier in voor twee patroontesten. Eentje van een ontwerpster waar ik nog niet eerder werd toegelaten en ook eentje die toevallig op mijn tijdlijn zag passeren van een ontwerpster die ik nauwelijks ken. Ik verwachtte eigenlijk van geen van beide een positief antwoord en dacht er niet verder over na. 
En toen was het woensdag en zaten er ineens 2 uitnodigingen in mijn e-mail ... oeps. Het werd druk. Het eerste resultaat zien jullie vandaag, voor het andere is het nog enkele dagen wachten ;-)


Lauren van Sew By Pattern Pieces lanceert de #11600 Jenny Tote Bag als eerbetoon aan haar moeder. Zij overleed vorig jaar aan pancreaskanker. De helft van de opbrengst van het patroon wordt doorgestort naar de stichting Pancare, die in Australië kankeronderzoek financiert.

Het patroon is beschikbaar in 4 verschillende maten (S t/m XL) : van een cadeauzakje over een boodschappentas tot een heuse strandtas.

Om netjes op te brengen als een rolletje zijn 3 verschillende sluitingen voorzien: een kort riempje met drukknoop, een elastiek of lintjes.

Voor de kleinste modellen heb je de keuze tussen 2 lengtes in hengsels: kort voor cadeau- of kinderzakje en lang voor een schouderriem bij volwassenen.


Ik koos voor het kleinste formaat, met het idee om enkele kinderprintjes (die mijn tieners niet meer zo geweldig vinden) te verwerken. Cadeauverpakking voor de verjaardag van mijn nichtje misschien?

De keuze viel op kleine elfjes (Michael Miller) met een vleugje paars (Robert Kaufman) als beleg. Ik kocht beide stoffen enkele jaren geleden bij Stoffen Van Leuven. Ze zijn ondertussen lang uitverkocht.

Bij de elfjes zijn kleine glitters in de stof verwerkt. Ik ging verder op dat thema en stikte de hengsels door met zilver metallic draad.
OK lichtjes over the top, maar het was leuk om te proberen.

Zie dat eens blinken ...


Als je van mooie afwerking houdt, kan je je eens helemaal uitleven:
mooie Engelse naden, een gestikte bodem en een beleg aan de hengsels.

 


Dat beleg wordt gestikt met de burrito-methode. Je rolt de tas helemaal tussen de hengsels om het vast te stikken. Het ziet er een beetje uit als een stoffen croissant terwijl je bezig bent, maar het resultaat is heel netjes. 

Omdat ik met 2 stoffen werkte die erg van elkaar verschillen, maakte ik wat fotootjes onderweg en deelde ze in de testersgroep. Het was blijkbaar heel duidelijk, want Lauren paste zelfs haar instructies aan in het patroon. Ik laat jullie de magische procedure zien in één van mijn volgende berichten.

En ondertussen geniet ik nog even van het tasje voor ik het weggeef aan een kleutermeisje met een verjaardagscadeautje erin. Of zou ik toch een ander maken voor haar en het elfjesexemplaar voor mezelf houden... Ik ben er nog niet helemaal uit ;-)



Patroon: #11600 Jenny Tote Bag (SewByPatternsPieces)
maat: small, met kleine hengsels
sluitoptie: lintjes (ties)
Stof: Cicely Mary Barker's Petite Fairies  (Michael Miller)


1 opmerking:

Just Delphine zei

een leuk idee om wat stofjes op te werken. Ik ben ook helemaal in tasjesmodus, iedereen is er ook echt fan van omdat je nergens nog gratis plastic zakjes krijgt.

Een reactie posten