maandag 15 oktober 2018

Stik Belgique met een snuifje Nederland

7 oktober was voor mij een hoogdagje: Maakdag bij Zonen09! Een hele dag naaien en kletsen is op zich al feest. Voeg daar de kookkunsten van Sharon en de taarten van Isabel aan toe en het plaatje is echt hemels.

Ik zou een trui maken voor zoonlief. Hij was meegesleept naar het Stoffenspektakel in Wieze en zag daar de ideale trui hangen. We sloegen joggingstof met een superzachte binnenkant in en gingen op zoek naar een patroon. In I love Sweaters vond hij zijn goesting: de Capucha. Er was wel een probleem: mijn zoon is al een flinke kerel, maar mannenmaten heeft hij nog niet. Dus moest mama wat gaan tekenen om het idee om te zetten naar iets soortgelijks.

Ik vertrok van zijn favoriete trui: een Rocco. Die past echt perfect. Ik maakte Rocco tot nu toe enkel met raglanmouwen, maar ik zag het niet zitten om op een raglanpatroon de gewenste colorblock te krijgen. Dus tekende ik de het patroon met ronde mouwen over. Spijtig genoeg heeft Rocco geen kap. Dus even passen wat we hier liggen hebben aan afgewerkte truien: de keuze viel op een Cicero-kap. Er sloop dus een vleugje Nederland in deze Stik Belgique.



In vergelijking met het aanpassen voor de kap was de colorblock een eitje. Schuine lijn, naadwaarde: klaar. Het was wel even heel goed opletten welke mouw in welke kleur moest, want Rocco heeft een assymetrische mouwkop. Zo achterstevoren zou het geen zicht geweest zijn!

Het in elkaar zetten van de trui ging vlotjes. Het was alleen even zweten op de colorblock mooi te laten uitkomen. Ik ben erg blij met het resultaat: flink gespeld, Nathalie!

Nestelogen, kap, koordje en hij was zo goed als af toen het tijd was om naar huis te gaan. Enkel de boorden moest ik thuis afwerken. Zoonlief wou hem bij het passen al dadelijk aanhouden, dus we hebben een winner!


Voor de foto's combineerde hij met de Rocco Sweatpants die ik vorig jaar op de Zo(o)ndag.
Ik voel dat een grijs exemplaar ook welkom zou zijn.


En zoonlief?

Die heeft niks meer toe te voegen en gaat incognito ;-)

Stoffen: 

joggingstof : Antra melange & Light grey melange
 Toppiestoffen op Stoffenspektakel

boordstof en fournituren: Stoffen Van Leuven

gebruikte patronen:

basismodel trui: Rocco met ronde mouw 152 standaard (Zonen09)
kap: Cicero 10 jaar (Sofilantjes)
inspiratie color block: Capucha (I love sweaters)


Vergeef je mij dat klein beetje Nederland, Marjolein?

We gaan al de 3e blogtour met Belgische naaisels in deze week, dus er inspiratie genoeg! De deelnemers van deze week vind je hier:




15 opmerkingen:

Unknown zei

Wauw! Wat een prachtige sweater. De afwerking is tot in de puntjes. Uw zoon staat er geweldig mee. 🖤

Khadetjes zei

Oh, een Maakdag, dat moet ik ook nog eens doen, want dat lijkt mij inderdaad heerlijk te zijn! De colourblock is hélemaal geslaagd wat mij betreft, mooi!

Sonja zei

Hè dacht ik deze trui ken ik uit 'I love sweaters' maar bij het doorlezen zag ik dat je het model als inspiratie hebt gebruikt. Leuke sweater met goede kleurcombinatie.

Runa Popje zei

Heel mooi gemaakt. Leuk om licht en donker grijs te combineren...

Nathalie V zei

dank u wel, Qwinta. Je doet me blozen.

Nathalie V zei

Sharon was toch nog niet direct van plan om daar mee te stoppen. In het voorjaar nog een eens een paar. Wie weet komen we mekaar eens tegen. Dat zou ik nu eens echt een belevenis vinden.

Nathalie V zei

Mijn zoon vond het model ook geweldig, maar 10 cm borstomtrek te weinig, dat is toch wel iets te veel om weg te werken. Dus heb ik wat copycat gedaan. Met bronvermelding moet dat kunnen he!

Nathalie V zei

De kleurencombinatie is helemaal mijn zoon zijn verdienste.

Just Delphine zei

Heel tof gedaan om zo toch deze sweater te kunnen maken voor je zoon

Nele van OOYAmade zei

Patroontjes aanpassen en combineren, daar kruipt altijd heel wat tijd en denkwerk in, maar het leuke is dat je dan nog eens extra trots mag zijn op je creatie! Bravo!

Barbara zei

amai, zo schoon gelukt zeg, met nestelogen en al! Ik ben zwaar onder de indruk! die trui zou recht uit de winkel kunnen komen, ziet er echt perfect uit! Ik kan geloven dat de zoon content was!!

lunatiek zei

Oh, zo'n maakdag is echt geweldig he! En wat een resultaat, ik vind 'm echt fantastisch!

Woohoo zei

Superknap gedaan, zo samen tot een prachtig resultaat komen! Je zoon heeft er weer een prachtexemplaar bij!

zei

Met zo een prachtig resultaat is dat snuifje Nederland toegestaan vind ik 😎

+ 2 = 5 zei

Mooi resultaat, en toffe combi 🖤

Een reactie posten