zondag 4 februari 2018

Zo(o)ndagse Rocco


Vorige zondag was voor mij de eerste Zo(o)ndag. 
Ik stapte met een berg naaispullen en flink vooraf geknipte stof in de auto en reed richting Gent voor een verwendagje bij Zonen09. Geen afleiding en naaitips à volonté: zalig!

Ik koos Rocco als patroon om uit te testen. Mijn zoon is tegenwoordig helemaal fan van sweatpants, dus die keuze was snel gemaakt.


Het was alleen nog een kwestie van opties kiezen. Ik ben fan van de doorgestikte plooien, maar zoonlief vond dat maar een beetje raar. Bij de Tracks van SY@6 zou dat inderdaad maar een raar effect hebben. Als ik die plooien dan toch per se wou uittesten ... in de broek mocht ik het proberen.

De plooien geven een heel andere look aan de broek, met een minimum aan inspanning. Want echt, het is veel eenvoudiger dan je zou denken. Dat was het in elk geval met de tips van Isabel.
Het zijn die kleine details die maken dat de eerste poging er ook al goed uit ziet. Een klein beetje naar de rand toe stikken en dan heb je dat samentrekkend effect niet. Daar was ik dus niet opgekomen.
Heel handig, iemand die de handleiding verduidelijkt :-)

Ik wou optimaal gebruik maken van de expertise van de Sharon en Isabel. Nestelogen en metalen drukknopen zou ik op mijn eentje niet geprobeerd hebben bij een eerste exemplaar, maar als je ervaringsdeskundigen in de buurt hebt, moet je daarvan profiteren!

Ik begin vol goede moed aan de trui. Isabel gaf wat verstevigingsadvies en ik ging aan de slag. Stap 1 is immer het klaarmaken van de buidelzak op het voorpand. Om de stof niet om zeep te helpen met gestuntel testte ik het fenomeen "metalen drukknoop" eerst uit op een proeflapje. Dat lukte wonderwel. Op naar het echte werk. Het eerste exemplaar in de trui ging ook probleemloos.

En dan begon de miserie. Op net dezelfde manier probeerde ik tevergeefs om de andere 3 drukknopen te installeren. Ik positioneerde, kneep en de boel viel er gewoon terug uit. Te veel lagen stof? Niet hard genoeg geknepen? Slechte knopen? Voor mij was het mysterie. Isabel schoot me te hulp. We probeerden vanalles en de voorraad drukknopen werd met elke poging kleiner. Uiteindelijk kwam Sharon met het idee om toch nog een extra laagje geweven stof toe te voegen en dat werkte. Ik had een knoop te weinig, maar ook daar schoten de dames te hulp. Sharon had toevallig het zelfde model in huis. Geweldig!

Het ging ineens zo vlot dat ik me 's avonds een Prymtang bestelde bij bol. Een dagje later kon ik aan de slag met mijn gloednieuwe tang voor de nestelogen.

Ik kreeg de Rocco niet helemaal afgewerkt op de Zo(o)ndag, maar dat is vooral te wijten aan mijn ruzie met de GPS op weg naar Dok Noord en mijn drukknopenprobleem. Het is wel degelijk mogelijk om met een afgewerkte set naar huis te gaan.
Het voorpand van de trui was zo goed gelukt in Gent, dat ik thuis ook voor de boorden een inspanning wilde doen. Het strakke label van See You At Six smeekte om gebruikt te worden als afwerking. Mijn stiklijn is niet helemaal terecht gekomen waar ik ze wou hebben aan de binnenkant, maar al bij al ben ik toch blij met de "professionelere" look. Daar ga ik nog op oefenen ;-)

Zoonlief mocht passen en ging warempel akkoord met een fotoshoot. Het was buiten best koud, maar met de jas aan naar onze locatie was het net te doen. Ik ben blij met de foto's en bedelf u bij deze onder een lading personages die allemaal samen mijn zoon vormen:

Hij is nog een beetje: 
"het zotteke"

Hij kan ook heel serieus kijken:
"de denker"

Maar boven alles blijft hij:
"de tiener"


Mijn facebookpagina houdt jullie ook graag op de hoogte van nieuwe blogberichten en ander naaigerelateerd nieuws.

2 opmerkingen:

Just Delphine zei

Een hele mooie set. Ik ben ook zo iemand die alle moeilijke opties kiest tijdens een workshop 😉

Khadetjes zei

Oh, ik ben ook grote fan van mijn variotang ;).
Fan van Rocco, van het eerste uur, schoon gerief!

Een reactie posten