dinsdag 28 juni 2016

1, 2, Quilt!


Quilten, 
dat ging ik nooit doen: 
te veel werk, 
te veel gedoe.


En toen zat dochterlief bij een leuke juf die op het einde van het schooljaar hoogzwanger was. Ik zou een babydekentje maken. Maar ik wilde er ook iets van de kinderen en hun Uiltjesklas in verwerken. Het idee begon te rijpen. Er werden enkele ballonnetjes opgelaten en de andere ouders zagen het idee wel zitten.

dus...


Ik sneed 25 mooie rechthoekjes uit een laken en gaf ze mee naar school met een doos textielstiften
De juffen van godsdienst en zedenleer sloegen de handen in elkaar en begeleidden de  leerlingen bij het decoreren van hun vierkantje. 

Ik vroeg om de stukjes te scheiden met papiertjes, omdat de inkt pas gefixeerd wordt als je er op strijkt. Juf Lieve leverde de volgetekende vierkantjes mooi gestreken af. Wat een service!


Ik moest er alleen nog een dekentje van maken.
Eerst kwam er op elk vierkantje een kartonnen vierkant te liggen om te passen hoe ik nog genoeg naadwaarde kon overhouden en toch zo veel mogelijk van de tekening kon tonen. Het concept "teken niet op de naadwaarde" is nog wat te abstract voor het tweede leerjaar ;-)

Ik was er niet helemaal gerust in en begon twijfelend aan de eerste laag:


Het leek te lukken. De tweede laag kwam er ook bij. Het paste redelijk goed aan de vorige.
Ik kan toch ietsje preciezer werken dan ik dacht.


Ik had de smaak te pakken en 5 lagen werden aan elkaar gestikt.
(De foto werd 's avonds laat genomen en doet de kleurtjes geen eer aan.)
Dochterlief vond het mooi. Maar ze is niet geheel onpartijdig ...


Echte quilters kunnen beter even gaan zitten voor het vervolg, want het is niet helemaal volgens de regels van de kunst gegaan *understatement*.

Ik zette de boord er aan in stroken. De perfecte hoeken op 45° die echte quilters gebruiken ... neen, dat zag ik niet zitten. Dan stikte ik de "batting" vast op de naden van de tekeningen. Daarna legde ik de achterkant met de goede kant tegen de goede kant van mijn tekeningenveld en stikte de heleboel (op een keergat na) vast. Ik keerde het handeltje en sloot het keergat.

Dit moet als heiligschennis klinken voor de pro's ...

Ik stikte de hele boel daarna nog eens door op de lijntjes van de boord en de vierkantjes en vond het al bij al nog wel op een quilt lijken.

Oordeel zelf:


Voor wie een quilt wil maken en het iets professioneler wil aanpakken: ga vooral eens langs bij By MiekK (a.k.a. Sew Natural). Daar loopt een gedetailleerde sewalong die net ietsje te laat kwam voor dit project.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten