vrijdag 25 december 2015

Tutorial: Paspel aan een kraag (en zoom)


Ik vond niet direct een tutorial voor het aanbrengen van paspel bij een kraagje.
Ik heb dus fotootjes genomen terwijl ik aan de Tinny (StraightGrain) van mijn dochter werkte.
Zo bespaar ik mezelf weer wat denkwerk bij de volgende versies.

disclaimer:
Het is zeker geen handleiding hoe je het MOET doen volgens de regels van de kunst.
Ik deel hier hoe ik het aangepakt heb bij de bloemblaadjes (petals).
Bij de kraag gebruikte ik dezelfde techniek.

stap 1: voorbereiding

Je begint met het knippen van een voor- en achterzijde van het kraagje. Als je de stof moet verstevigen doe je dat ook nu. Bespaar jezelf een hoop gevloek door goed af te meten hoeveel paspel je nodig hebt. Niks zo lollig als in de laatste rechte lijn van het kledingstuk merken dat je 10 cm paspel te weinig hebt. Ik kan er van meespreken. Dat zag er echt niet zo lang uit, maar met de rondingen onderschat je de afstanden nogal eens ... pak dus uwe lintmeter!

stap 2: paspel vastspelden op de voorkant

Je legt de paspel gelijk met de rand van de stof.

De stof ligt met de goede kant naar boven en de paspel met de lelijke kant naar boven. Als je paspel in de winkel koopt, zie je aan één kant een mooie rij steken en aan de andere kant een soort ketting. Dat noem ik de lelijke kant. Eens de paspel is vastgestikt, wordt die lelijke kant naar de onderkant van de kraag geplooid.



Opmerking: kijk even na of de naadwaarde overeenkomt met de breedte van het paspellint.
Je gaat net naast het touwtje stikken, ongeveer op het stiksel van de paspelband.
Met de breedte van de paspelband bedoel ik de afstand van het stiksel tot de open rand. De paspel die ik gebruikte paste net op de 7 mm naadwaarde die in het patroon zit. Als het niet toevallig klopt, knip je de naadwaarde bij of je tekent een lijntje waarmee je de open kant van de paspel gelijk moet leggen.

stap 3: paspel vaststikken

Gebruik een ritsvoetje bij het vaststikken van de paspel. Je moet zo dicht mogelijk bij het touwtje stikken. Dat mag gerust dichter zijn dan de ketting van steken die er al in zit. Liefst zelfs!
Maar niet IN het touwtje.

Ik duwde het touwtje tegen de ritsvoet en zette de naald een 1 extra mm opzij zodat ik net naast de rand van de voet kon stikken. Je moet even zoeken hoe je jouw machine juist moet instellen om hetzelfde effect te krijgen.

Belangrijk detail: als je wil dat de paspel er mooi aanhangt en je geen robot bent : TRAAG stikken.

Waarom stik ik dichter bij het touwtje?

Als je verder van het touwtje stikt, krijg je dit resultaat. Bij de pijl zie je een stuk of 3 van die mooie steken van de paspel zitten. Als je dichter bij het touwtje stikt, zie je die niet.

Nu weet je ineens ook waarom ik de kant met de mooiste steekjes tegen de stof legde en niet de lelijke kant met kettingsteken. Als je de paspel anders om op de stof legt, zie je bij elk foutje die lelijke steken zitten. En dat willen we niet ;-)

stap 4: de achterkant vaststikken

Speld de achterkant van het kraagje tegen de voorkant (waar de paspel al aanhangt). De stoffen liggen met de goede kanten tegen elkaar en de paspel zit er tussen. Op de foto ligt de gestikte kant naar boven en de nog niet gestikte kant ligt onderaan. Zo moet je het boeltje ook onder de naald leggen.

We gaan weer zo dicht mogelijk tegen het touwtje stikken. Je kan de paspel niet zien, maar dat is geen enkel probleem. Je hebt immers daarvoor op de perfecte plaats gestikt en je kan die stiklijn nu als leidraad gebruiken.



Je gebruikt weer een ritsvoetje (een gewoon voetje kan wat haperen of wiebelen op het touwtje en dat willen we vermijden) en stikt exact op de stiklijn van de vorige keer. Dichter bij het touwtje mag ook als dat nog mogelijk is. Zo kan je eventueel kleine fouten (zoals bij de zwarte pijl hierboven) nog verbeteren. Je ziet die foutjes omdat de stiklijn daar niet perfect de rand van de stof volgt.

stap 5: keren en strijken

Het enige dat nog overblijft is het omkeren van de kraag. Als de kraag grote rondingen heeft, kan je enkele knipjes in de naadwaarde geven of de naadwaarde bijknippen tot er een mm of 3 overblijft. Dat is dun genoeg om kromming toe te laten en dik genoeg om te zorgen dat het hele boeltje niet loslaat. 

Je kan met het strijkijzer de stof dichterbij de paspel duwen als er nog foutjes inzitten. Maar zelfs als je perfect stikte: strijken gaat nu veel gemakkelijker dan wanneer de kraag vasthangt aan de jurk ;-)

extraatje: superkorte paspelzoom-tutorial
 
Ik zette ook paspel als afwerking aan de zoom. Van de paspelzoom maakte ik geen foto's (het was al na de middag op 24 december), maar ik leg u wel uit hoe ik dat aanpak.
Het is zeker niet de methode volgens de regels van de kunst. Als je aan de binnenkant ook een superzoom wil hebben, moet je eigenlijk met een belegje of biais band werken. Daar heb ik geen geduld genoeg voor ... dus u krijgt de luiwijvenmethode ;-) 

stap 1: Speld de paspel tegen de rand van de stof (zoals bij het kraagje)

stap 2: Stik vast zo dicht mogelijk bij het touwtje.

stap 3: Overlock/ zigzag de rand. Je gaat niet om en om plooien, dus als je niet overlockt: rafels van de stof en van de paspel. Aan u de keuze...

stap 4: Plooi de paspel naar de binnenkant en strijk zodat alleen het touwtje nog te zien is aan de goede kant van de jurk.

 
stap 5: Stik de naadwaarde/paspel vast. 

Ik doe dat met een quiltvoet op 1 of 2 mm van de rand. Op de foto zie je hetzelfde principe bij de Ileana-prinsessenjurk (CompagnieM) van mijn dochter.
Je kiest de afstand zelf. Als je een halve cm mooier vindt, ga je gang. Je kan ook stikken in de gleuf (stitch-in-the-ditch), maar ik denk dat je dan meer risico hebt dat de rand naar buiten komt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten