maandag 21 december 2015

Troostvlindertje

Het concept zat al lang op mijn pinterestbord geprikt.
Het zou gaan dienen om de kamer van dochterlief op te vrolijken.
Maar onverwachts kreeg het een heel andere bestemming...


Een klasgenootje van mijn zoon verloor zijn mama. Ook al was het verdict al een half jaar eerder gevallen, we hoopten allemaal dat zijn mama nog wat langer bij ons had kunnen blijven. 
Op de school probeerden de kinderen het verlies een plaats te geven met een knutselbord. Elk kind kleurde een vlindertje en die werden rond haar foto gehangen. Vlindertjes waren immers haar lievelingsdieren. 

Ik liep dagenlang te denken dat zijn mama nu alleen nog een foto was en dat je een foto niet kan knuffelen. Het idee begon te groeien om een vlinderkussen te naaien, zodat hij iets kon vasthouden als het allemaal te veel werd. 
Ik moest wel een stofje vinden in mijn voorraad dat niet te meisjesachtig of te kinderachtig was en de aandacht niet van de vlindervorm zou afleiden. Zo zitten er niet veel in de doos. Zoonlief hielp me en de keuze viel op "Smoking Hot" van Poppy.


Ik werkte met een patroon* van Hip Handwerk. Omdat het kussen ook bedoeld was als herinnering aan zijn mama probeerde ik een zakje toe te voegen met een rits, zodat hij er een boodschapje voor mama of een fotootje of ... kon instoppen. Het toevoegen van het zakje verliep niet zonder problemen, want het was in mijn hoofd eenvoudiger dan bij de uitvoering. Zo knipte ik een loshangend stukje stof af aan de binnenkant dat bij het keren toch een functie bleek te hebben. Uiteindelijk kwam er zelfs wat handwerk aan te pas om het geheel toonbaar te maken.


Ik bezorgde het vlindertje aan zijn juf, zodat zij het op een gepast moment kon afgeven. 

Ik hoop dat het hem enige troost kan bieden.





* Ik vond het originele patroon met werkbeschrijving niet op de website, maar een google op "DIY butterfly pillow template" levert wel enkele resultaten op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten