zondag 16 april 2017

Beestenboel


Tijdens de paasvakantie deed ik een moedige poging om mijn stoffenvoorraad wat te verkleinen. Aan het einde van de maand lonkt immers een stoffenspektakel op wandelafstand. Dan moet een mens toch een beetje plaats maken ;-)

Na de eindeloze stapel Juliettes en een paar stukken voor dochterlief, ging ik nog eens aan de slag voor mijn zoon. Zijn Bambiblauwpanelen zouden ein-de-lijk T-shirts worden.

Over het patroon hoef ik niet lang na de denken: Billie! 
Ook al zijn er talloze variaties mogelijk in het patroon van Zonen09, zoon kiest altijd voor de raglan. Zoonlief paste het laatste exemplaar van vorige zomer en deelde mee dat ik weer een maatje groter mocht gaan: 158 *slik* nog maar 3 maten en mijn grote jongen is een kleine man. Daar word ik dus even stil van.


De beer rolde eerst vanonder de naaimachine.

De hals kreeg een boordje in dezelfde stof. De andere naden zoomde ik met de tweelingnaald in onopvallende draad.

tip:
Dat boordje mag een stuk langer zijn dan de maten voor boordstof in de werkbeschrijving als je stevige tricot gebruikt. (Ik gebruikte 4 cm extra)



Daarna was het de beurt aan de leeuw.

Ik had een restje over van het babycadeau met het leeuwenpatroon, dus kreeg deze een halsboord in boordstof.
De tweelingnaald werd opnieuw ingeregen, deze keer met ietwat afstekende draad.



De orka bewaarde ik voor het einde.
Ik was van plan om dit prachtstuk na te apen. Maar spijtig genoeg lukt het niet meer om voorpand en achterpand naast elkaar te krijgen met een maatje 158. Een naad middenvoor en op de rug zou ook geen zicht zijn. 

Zoon keek in de doos met boordstof en koos er een redelijk donker pakketje uit. Ik zag het niet direct, maar klant is koning. De hals alleen een pak donkerder dan de rest leek me echt niet zo'n goed idee, dus liet ik hetzelfde kleurtje terugkomen aan de mouwen en heupboord. De heupboord ziet er beter uit als er een model in zit ...

De boordstof voor dit exemplaar was een pakketje van Veritas, dat naar "goede" gewoonte compleet schuin geknipt en dus te klein was. Je betaalt voor 15 cm en als je de boordstof recht legt is er ongeveer 13 cm bruikbaar. Meestal heb ik daar geen last van omdat ik niet de volledige hoogte nodig heb, maar dit keer dus wel. De boordjes aan de armen zijn dus smaller dan ik gepland had.

Dit stapeltje is in elk geval klaar voor de kast :-)


patroon: Billie (optie korte raglanmouw) Zonen09
stof: orka, leeuwenwelp en beer uit de Happy Nature collecties van Bambiblauw


1 opmerking:

Joke (The Needle Of Choice) zei

Mooie Billies! De panelen komen erg goed tot hun recht zo.

Een reactie posten