woensdag 22 februari 2017

Over patattenzakken en naadjes stikken

Ik maakte patattenzakken. 
Ja, letterlijk
en nog op verzoek ook.

Mijn wederhelft is de plastic zakjes waarin groenten en fruit de reis van de supermarkt naar onze woonst maken grondig beu. "Dat kan jij toch in stof maken, niet?"


Een van de tientallen plastic exemplaren diende als grove maat voor de herbruikbare versie.
En dan beginnen de onderhandelingen.
"Handvatten?" "Niet nodig."
"Voering?" "Niet nodig, stevige naden! Dat is belangrijk!"
"Een bodem met oren?" Dat moest ik even demonstreren, maar het werd handig bevonden.

Alleen nog een duik in de stoffenkast en ik kon beginnen. Ik koos voor enkele stofjes die ik gewonnen heb (en dus niet gekocht met een bepaald doel voor ogen): de olifantjes won ik bij Alida Makes en de huisjes kwamen mee als surprise mee bij een andere give away (waar ik me spijtig genoeg niet meer van herinner bij wie het was). De groene stof kocht ik als een veel te grote lap voor een boodschappentasje in mijn eerste jaar CVO.


Tijdens de "superspannende" constructie kwam dochterlief even helpen. Omdat ik dan toch aan het uitleggen was, nam ik ineens wat fotootjes van het afwerken met een Engelse naad en een omslag.



Dus jullie krijgen er gratis mini-foto-tutorials bij ;-)

Voor de mooie afwerking van een Engelse naad gebruik je 2 maal de naadwaarde die je normaal gebruikt + 1 mm (de dikte van de stof). De Engelse naad is een speciaal geval: het begin gaat tegen naailogica in.


stap 1: Leg de slechte kanten van de stof op elkaar. Ja, inderdaad, de goede kanten zitten aan de buitenkant en je gaat daar echt op stikken.

stap 2: Knip de naad wat bij, zeker waar er een hoekje moet komen. Je moet bijknippen tot er naast de naad een stukje overblijft dat smaller is dan de naadwaarde die je gaat gebruiken in stap 3. Anders komen er draadjes piepen aan de buitenkant en dat is niet de bedoeling.

stap 3: Keer het stuk om en strijk de naad. Het strijken maakt het gemakkelijker om nog eens te stikken.


stap 4: Stik op de slechte kant van de stof.

stap 5: Keer je werkstuk met de goede kant naar buiten en bewonder de naad.

Een dubbele omslag betekent dat je de stof naar binnen plooit en dan nog eens omplooit. Het is moeilijk om de naadwaarde mooi aan te houden als je het in die volgorde doet. Ik leerde op CVO-les om eerst de volledige naadwaarde exact om te strijken (dus 2 cm, meten met het magische ijzertje) en daarna de helft van de naadwaarde (hier 1 cm) daaronder te plooien. 



Ik heb de omslag vastgezet met een getrapte zigzag als siersteek. Dat is niet helemaal volgens de regels van de kunst, maar ik vond het hier wel mooi. Eigenlijk is het de bedoeling dat je dan heel precies rechtdoor gaat stikken op 1 of 2 mm van de omgeplooide rand. Aangezien het "werkstuk" hier  een patattenzak is, werd het iets minder precies afgewerkt ;-)

De bodem maak je heel eenvoudig door "oren" te maken. Je draait de zak binnenstebuiten, legt de zijnaad op de naad aan de onderkant en kiest hoe breed de zak moet worden. Op die breedte teken je een driehoekje af en je stikt dat door. Het klinkt ingewikkelder dan het is, maar ik nam geen foto's van deze stap. Aan de binnenkant ziet het driehoekje er zo uit: 


De zakjes gingen al mee naar de Colruyt, waar de kassierster blijkbaar aanbood om al het fruit er uit te halen en apart te wegen om het gewicht van de stof niet aan te rekenen.  Lief, he? De zakjes zijn in elk geval door de wederhelft getest en goedgekeurd.

Het hoofdstukje goede voornemens: Ik heb 3 lappen verwerkt die al een hele tijd in de kast liggen. Dat compenseert de stofjes die door het "geen nieuwe stoffen kopen" net geglipt zijn ;-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten