dinsdag 18 augustus 2015

The road so far: rokjes (part 1)

Ik heb het bericht in 2 stukken verdeeld omdat het een beetje te lang begon te worden.

We schrijven november 2013. In de naailes legden we de laatste hand aan een linnenzak.
No offence to the bag, maar een linnenzak waar je een kapstok moet insteken ... Ik zag het nut niet direct. Dat zal voor nettere mensen dan ik zijn. Ik hou eerder van het type met een snoerkoord bovenaan.
Het grote voordeel: ik ontdekte naaiblogs op het internet toen ik op zoek ging naar een patroontje voor "kinderkleding". Mijn mama had haar bescheiden stofjesvoorraad meegegeven, dus ik had materiaal in huis. 

http://www.bol.com/nl/p/allemaal-rokjes/9200000000050689/De eerste pogingen deed ik aan de hand van de blog van Mme Zsazsa. Ik vond er deze prachtige uitleg voor een cirkelrok. Niet iedereen is voor haar schrijfstijl te vinden, maar ik was direct fan. Ik zal een even warrige geest hebben zeker?

Ik haalde haar boek in de bib en ik heb het later ook zelf gekocht, gewoon omdat ik het tof boek vond. Met het knopje hieronder kan je eens piepen.

Patronen kan je niet zien, maar de schrijfstijl wordt duidelijk op pagina 5 met " de zeer uitgebreide naaicursus van ongeveer een kwartier".
Bekijk op bol.com

cirkelrok
"iets uit ons moeder haar stoffenbak"
strijkapplicatie (Delhaize)
En hoe zagen mijn eerste pogingen er dan uit?
Van ver (of op foto) zien die er best ok uit.

Maar je ziet natuurlijk de zwalpende zoom en de afgrijselijk afgewerkte naden niet. Het eerste exemplaar werd in 2 delen geknipt en achteraf denk je dan: waarom heb ik dat juist gedaan? In een effen stof werkt een stofvouw immers perfect. De cirkel in 1 keer knippen zodat je geen zijnaden hebt, dat heet bij Mme Zsazsa "de tafekleedmethode".

Nota voor de beginnende naaisters: gebruik de tafelkleedmethode niet met beestjes, bloemetjes, auto's en andere dingen die een duidelijke bovenkant en onderkant hebben. De prentjes staan dan namelijk ondersteboven aan de achterkant.

Omdat dat effen stofje wel wat extra kleur kon gebruiken, heb ik er een bloemetje opgestreken.



In de tweede rok zitten een paar kleine plooitjes. Neen, dat was niet de bedoeling. Dat hoort bij de blunders. Ik heb de stof te hard uitgerokken bij het aanzetten van de tailleband. tip: als je de overschot dan een beetje symmetrisch in plooitjes legt, dan denken mensen dat dat de bedoeling is.
En weet je wat: die "fouten" zijn helemaal niet erg. Mijn dochter heeft er nooit iets op gezegd en was blij met haar zwierrok.

cirkelrok (hier nog met lusjes)
naamloze bloemetjesstof (Stoffen Van Leuven)
 
Bij het tweede exemplaar ging ik eens creatief zijn. Ik had het lumineuze idee om lusjes tussen de tailleband en de rok te steken ... Dan een fluo schoenveter erin,  sterretjes eraan en aan dochterlief tonen. Het leek me wel leuk voor het parelende, knutselende wezen dat ze toen was. NIET DUS. Bij deze een gedocumenteerde blunder. Ze heeft de rok nauwelijks willen aandoen tot die "rare dinges" er uit waren. De rok gaat nu lussenloos door het leven en ze draagt hem graag.


Na de cirkelrokken was het tijd voor wat anders.

Ik had dochterlief meegenomen naar Stoffen Van Leuven en ze koos behalve de roze bloemetjes ook een stofje met schattige kikkers.
Kikkers vallen ook in de categorie "dingen die je beter niet op hun kop zet". Dat tipje van hierboven ontdekte ik gelukkig voor ik ging knippen. Er werd in het boek van Mme Zsazsa gebladerd op zoek naar een ander model en we gingen voor een klokrokje. Ik had nog zwaar last van ritsvrees, dus het was weer met een elastiekje. Toch een kleine uitdaging: afgewerkt met biais. Zenuwslopend was die opdracht. Maar het is mooi gelukt, dank zij uitleg van deze en deze dame. Het rokje ging ondertussen met spijt in het hart naar de "te-klein-doos".

klokrok
Frogs (Timeless Treasures)


Ik wou daarna nog een stapje verder gaan en maakte een rokje met zakken.

milkmaidskirt
Clownfish (Timeless Treasures)
Ik liet dochterlief stof kiezen en *surprise* ze haalde er weer een Timeless Treasure uit. Ik koos er een lintje bij en we waren er klaar voor. Ik gebruikte de uitleg voor een "milkmaidskirt" van crafterhours.
De tutorial voor de zakken is heel duidelijk.
Ik heb wel iets serieus verkeerd gedaan bij het omzetten naar inches of met de naadwaarden (of allebei), want ik had ongelooflijk veel stof over toen ik de tailleband aan de rok wou zetten. Dus kwamen er niet alleen aan de voorkant een beetje rimpels, maar werden ze verdeeld over de hele rok. * problem solved*




Ik was klaar voor een nieuwe uitdaging:
een rits.

A-lijn (Allemaal Rokjes)
Forest Friends (Poppy)
Ik had al een rits gehanteerd: ik maakte een paar portemonneetjes om het principe van die ondingen te leren. Gewapend met Mme Zsazsa's A-lijnpatroon ging ik aan de slag. 2 patroondelen die ik herkende en dan iets bizar dat beleg heet en er blijkbaar ook nog ergens aan moest.
Mme Zsazsa zou het mij wel goed uitleggen. En als ik die uitleg nu lees, dan is daar ook niks mis mee.
Mijn dochter doet het rokje graag aan, maar eigenlijk ziet het er niet uit.  De detailfoto's zijn niet voor gevoelige kijkers.


Aan de buitenkant valt het best mee (gelukkig heb ik garen gebruikt dat niet te veel opvalt), daarom mag ze er ook mee op straat komen.

Op de foto van de afgrijselijke binnenkant is duidelijk te zien dat ik het concept beleg totaal nog niet begreep.
Ik had nochtans als een rits gebruikt, weet u nog?

Maar een rits sandwichen tussen voering en buitenstof en dan keren ... dat is iets heeeeel anders dan wat je in een rok moet doen ;-)

Bij de tweede rok met een rits lukte dat al beter.

to be continued ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten