zondag 17 september 2017

4 tips voor rimpelrokjes


Rimpelrokjes: het zijn eenvoudige projectjes: geen ritsen, geen knopen, geen gedoe.
Ik maakte een hele reeks met een tailleband toen ik nog geen jaar naaide. Als ik het toen kon, kan iedereen het. Dochterlief vindt ze nog steeds geweldig. Gewoon in de nieuwe rok stappen en vertrekken.
Het exemplaar hierboven maakte ik met glitterelastiek voor mijn blogpost voor SewingPortfolios. Ik beloofde toen wat tips te bundelen ... Jullie hebben er wel lang op moeten wachten, maar hier zijn ze dan: mijn 4 tips.


Als eerste tip leg ik kort uit hoe eenvoudig je zelf het "patroon" voor een rimpelrok tekent. In tip 2 verwijs ik jullie naar een fantastische uitleg over het aannaaien van de elastiek zonder kriebelende of piepende draden. Ik heb graag wat volume in de rokjes, dus neem ik tenminste de stofbreedte. Voor het Starbrite exemplaar op de foto ging ik voor het dubbele. Om te zorgen dat de rok wat open staat, helpt het op de zoom wat steviger te maken. Als je daarbij ook een mooie afwerking krijgt: bonuspunten!
Ik werkte mijn eerste rimpelrok op elastiek af met een paspel. Wil je weten hoe dat uitdraaide? Lees  dan tip 3. De gouden sterretjes van rok nummer 2 tolereren geen concurrentie, dus die rok kreeg een biaislint aan de binnenkant. Hoe ik dat aanpakte, leg ik uit in tip 4.

Tip #1 : Hoe teken je het "patroon".


Eigenlijk kan je het nauwelijks een patroon te noemen. Al wat je moet doen is een rechthoek tekenen. Het enige wat je moet meten is hoelang je de rok wil hebben. Je houdt een lintmeter van de plaats waar je de elastiek wil tot waar je de zoom van de rok wil zien.
Beslis welke afwerking je wil aan de zoom. Voor een zichtbaar biaisboordje heb je niks extra nodig. In een dubbele omslag kruipt al snel 2 tot 3 cm. Voor het bevestigen van de elastiek heb je ook 1 of 2 cm nodig naargelang de gekozen methode.
gemeten hoogte + zoomwaarde + naadwaarde voor de elastiek= hoogte van de rechthoek.

Voor de breedte gebruik je de stofbreedte. Als je een volle rok wil, gebruik je 2 of zelfs 3 stroken op stofbreedte. Je rimpelt de stof later tot de breedte van de elastiek, dus het komt echt niet op een centimeter (of zelf een stuk of 10) aan.

Om de lengte van de elastiek te bepalen, hou je die gewoon rond je waar je hem wil hebben en markeer dat. Ik stik gewoon op dat streepje aan elkaar. De dikke centimeter die je gebruikt om de elatistiek aan elkaar te zetten, zorgt dat het genoeg aansluit.

Tip #2 : Elastiek bevestigen zonder loshangende draadjes



Ik had geen flauw idee hoe ik het mooi kon afwerken, maar gelukkig had iemand anders al het denkwerk al netjes gedaan en een pracht van een tutorial online gezet: applaus voor Seija!
Ze legt met duidelijk foto's uit hoe je die elastiek mooi kan sluiten en hoe je de rimpels zonder losse kriebelende draadjes vastzet aan de elastiek.

Het resultaat kan je alvast bewonderen.

Het enige dat ik niet onmiddellijk begreep was wat Seija bedoelde met lichtjes trekken aan de rimpels terwijl je stikt. Dus heb ik dat even gefotografeerd toen ik het doorhad.
Het is heel belangrijk dat je dat doet om geen bulten te krijgen aan de buitenkant en de rimpels mooi te verdelen.

In deze fase is het ook HEEL belangrijk om je tijd te nemen. Anders kan je niet tegelijk de rimpels goedleggen en mooi recht blijven stikken. Ik kan dat in elk geval niet snel ;-)


Tip #3 : Zoom met paspel


Ik heb wel eerder een zoom afgewerkt met paspel, maar dat zag er alleen mooi uit aan de buitenkant. Aan de binnenkant zag je niet alleen de rand van de stof, maar ook de rand van de paspel. En het klapt dan ook nog eens vlotjes om, dus ik dacht eens goed na hoe ik dat kon oplossen zonder een heel beleg te maken.

Het duurt uiteraard iets langer om de binnenkant ook mooi af te werken, maar deze vriendjes lukte het toch heel mooi.

Mijn vriendelijke voetjes:
van links naar rechts: Mr. Blindzoomvoet, Mr. Blinde ritsvoet, Mr Quiltvoet. En dan had ik ook nog Mr. Paspelvoet kunnen gebruiken eigenlijk.
Ik heb met deze machine nog nooit een blinde zoom gestikt, maar die voet wordt regelmatige voor andere doeleinden gebruikt. Het is niet omdat die dingen een naam hebben dat ze exclusief daarvoor nuttig zijn ;-)

stap 1:

Stik de paspel op de goede kant van de stof. Als je paspel uit de winkel gebruikt, leg dan de mooiste steken naar beneden en stik op de slordige kettingsteken.
Normaal leg je de rand van de paspel netjes gelijk met de rand van de stof, maar dat deed ik hier niet. Ik was namelijk van plan om de rafelrand tussen plooien te verbergen, dus legde ik de paspel een eindje van de rand (2 keer de breedte van de paspel).

Stik vast met een gewone rechte steek, zo dicht mogelijk bij het touwtje. Je mag absoluut niet in het touw stikken, dus neem je tijd om het netjes te doen. Mr. Paspelvoet of Mr. Blinde Ritsvoet kunnen hier heel handig zijn. Bezit je die toffe jongens niet, gebruik dan een gewone ritsvoet.
De standaardvoet van je machine wiebelt op het touwtje, dus die wil je vooral mijden.

stap 2:

Vouw de rand van de stof naar de rand van de paspel. Vouw het daarna nog eens naar de paspel, zodat de onafgewerkte rand van de paspel tussen de plooien verdwijnt en stik vast met een rechte steek. Dit stiksel zal niet zichtbaar zijn aan de buitenkant van de afgewerkte zoom.
De foto's tonen waarschijnlijk beter wat ik bedoel ;-)


stap 3:

Plooi de geplooide rand naar de binnenkant. Stik vast op de afstand die jij mooi vindt. Ik raad je niet aan om net naast de paspel te stikken, omdat de naad dan durft omklappen tijdens het dragen. Ik stikte op een kleine cm, maar dat was vooral om mijn rode draad te kunnen camoufleren in de rij rode bloemblaadjes. Die afstand was net te groot voor mijn quiltvoet, maar de blinde rijstvoet kon het nog net. Je kan dit ook met een gewone (rits)voet doen als je oplet voor het touwtje.


Aan de binnenkant zie je verschillende stiksels, maar een de buitenkant is er maar eentje. Elke rij steken maakt de zoom wat steviger en samen met het pasteltouwtje laat het de rok wat meer open staan. Je ziet zelfs als de rok neerligt dat de zoom wat gaat openstaan.



Tip #4 : Zoom met biaislint aan de binnenkant


Je hebt hiervoor heel weinig naaiwaarde nodig. Een centimeter is al genoeg.


stap 1:

Leg de rand van de stof gelijk met de rand van het opengevouwen biaislint (de goede kanten liggen tegen elkaar)
Stik in de vouw met een rechte steek.

stap 2 (optioneel):

Je kan het biaislint overvouwen zoals je zou dan met een biaisboordje. Ik deed dat niet omdat ik de breedte van die gele strook wel leuk vond. Als je eerst overvouwt, zal de zoom iets steviger staan. Kies wat jij het mooiste vindt.

stap 3:

Plooi het biaislint naar de binnenkant en strijk één tot 2 millimeter naast het biaislint om. Waarom?
Ik zie het lint graag piepen als de rok opwaait, maar ik wil niet dat het lint aan de buitenkant komt piepen als de rok gewoon naar beneden hangt.

Stik het lint vast op de gewenste breedte. Je kan gaan voor stoere contrasterende draad of voor brave camouflage (zoals ik) met draad die matcht met de stof.


Wat denk je? Zal je een van deze tips uittesten?
Heb je een extra tip voor mij?

Ik lees graag wat je vindt van mijn experimenten ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten