zaterdag 29 augustus 2015

the road so far: rokje (part 2)


"Amai, mama, heb jij die allemaal gemaakt?" vroeg dochterlief toen ik ze op het gras begon te leggen. Op 2 jaar tijd werd haar kast serieus aangevuld. De prijs voor meest geproduceerde rok op de weg tot hier gaat zonder twijfel naar de rimpelrok. Jullie begrijpen waarom er 2 delen nodig waren om de "rokjesweg" te beschrijven. De meeste kwamen eerder aan bod, maar enkele bleven nog incognito. Daar gaan we dus nu verandering in brengen.

De eerste komt uit het hoofd van mijn dochter:
"Mama, ik heb een rokje in mijn hoofd. 
Het is paars, met een mooie witte strik vanboven.
Kan jij dat maken?" 
De puppy-oogjes kan je er wel bij denken.

We kochten bij Stoffen Van Leuven paarse stof en zachte, glanzende, dikke stof. Hoor je het blunderalarm al piepen? Een klein stukje wit en de lap paars gingen samen zwemmen in de wasmachine en kwamen er wonderwel goed uit. Geen excuses meer: tijd om te beginnen. Mme Zsazsa zorgde voor het patroon: strikrok met een rits. Je maakt eigenlijk de tailleband "een koei te lang" en legt daarmee een knoop. simpel principe, nietwaar? In het boek ziet het er best mooi uit.

 
strikrok (Mme Zsazsa)
Stof: Stoffen Van Leuven
Het had me echter moeten opvallen dat mijn stof veel te dik was voor een mooie knoop. En ik heb het dan nog verstevigd ook. Ah ja, want dat had ik bij alle vorige stofjes (die veel dunner waren) ook gedaan. Het resultaat zag er niet uit. De rok was te breed, dus kon de strik niet goed aansluiten, de tailleband was ook gewoon te hoog.
Op de foto heeft dochterlief er een legging onder en haar dikke wollen trui zit erin en ze heeft nog plaats over. En dan moet je weten dat dit al versie 2 was. Ik had de tailleband al wat smaller en minder hoog gemaakt.



Ik had echt geen zin om het hele boeltje nog eens los te maken, dus kwam de rok in de kast terecht onder het motto "Ze zal er wel ingroeien". Maar ze deed hem dus echt niet aan. Dat kunnen we haar ook niet kwalijk nemen. Een half jaar later hebben we de knoop doorgehakt. De strik ging de vuilbak in en met de resten van de stof maakte ik een gewone tailleband met een kamsnap als sluiting. Nu draagt ze hem wel.


A-lijn (Mme Zsazsa)
Springtime Rabbits (Makower)
Na het strikrokdebacle was mijn zin om te experimenteren wat geluwd. Ik maakte na lang aandringen van mijn dochter een paasrok. Ze had de stof gespot toen ik gauw in het winkeltje over de brug een rits ging kopen.

Het A-lijn patroon werd weer bovengehaald. Deze keer met een tailleband en een kantje aan de zoom. De rok sluit met een rits en een knoop.

 Ik heb geweldig gesukkeld met het aanzetten van de paspel. Tot 3 keer toe heb ik het er opnieuw aangezet en het is nog niet wat het zou moeten zijn.
De grootste kemel aan deze rok is echter het knoopsgat. Dat staat gewoon in de verkeerde richting! Dat is nu een foutje dat je niet even kan losdoen en herstikken, dus hij wordt zo gedragen. De stof was een echte hit. Ik kreeg zelfs een verzoekje om een rok voor een  ander meisje te maken.


stof: Little Peter Panda


De eerste rimpelrokjes van dochterlief kwamen al aan bod in een ander bericht. Tijdens het naaicafĂ© in Aalst kwam deze panda-versie tot stand. Een couponnetje van bij Liesellove was net groot genoeg. 
Aan de sluiting is het niet bepaald koosjer afgewerkt, maar dat stoort dochterlief totaal niet. Panda's zijn lief en daarmee uit!




De meeste, maar niet alle rokjes die hier geproduceerd worden zijn voor mijn dochter. Er passeerden er al twee voor mezelf uit het eerste jaar CVO. Vorig schooljaar volgde ik de cursus Realisatie Rok/Pantalon. Ik miste gigantisch veel lessen door interimwerk, maar de rok is gerealiseerd. (Dat kunnen we van de broek nog niet zeggen) In de cursus leerden we een rok tekenen op onze maat en dan aanpassen naar verschillende modellen. Bij mij bleef het dus bij 1 rok, maar ik vind hem wel mooi geworden. Ik ging voor een A-lijn met een stolpplooi, zakken en een tailleband op vorm. De naam van de stof heb ik niet gevonden. Het is een redelijk zware zwarte stof met relief. Ik vond ze begin vorig jaar bij Modecoupon in Sint-Niklaas.
zelf getekend
stof: Modecoupon
Voila, nu hebben jullie ze allemaal gezien. Het was een hele boterham en als je het tot hier hebt volgehouden om te lezen verdien je een medaille ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten